Przejdź do głównej zawartości

Najczęściej zadawane pytania

Hejka wszystkim!

Postanowiłam zebrać wszystkie wasze pytania i złożyć je w jeden post! Mam nadzieję, że każdy znajdzie odpowiedź na pytania, a w razie czego służę pomocą i chętnie na wszystkie odpowiem!

Gdzie jesteś?

Odpowiedź: Mieszkam w stolicy stanu Idaho w Boise. Jest to niewielkie miasteczko u podnóży gór skalistych. Jest bardzo urocze i równie szybko się rozrastające. Jest najszybciej powiększającym się miastem w całych Stanach, a domy sprzedają się tu prędzej niż swieże bułeczki!


Czy mieszkasz u rodziny?

Odpowiedź: Tak. Mam własny pokój i łazienkę i w trakcie całego mojego pobytu będę mieszkała u nich. Rodzinka jest przeurocza i jestem pewna, że ten rok, który spędzę z nimi będzie wspaniały!


Czy chodzisz do normalnej amerykańskiej szkoły?

Odpowiedź: Tak. Moja szkoła bardzo dobrze traktuje studentów z wymiany. Jest nas łącznie piętnaście. Przysługuje nam bardzo dużo praw i jesteśmy traktowani na równi z normalnymi uczniami. Chodzę do Boise High, najstarszej szkoły w Idaho (równie starej jak stan) i jestem bardzo zadowolona. Więcej informacji o szkole zobaczycie w poście Pierwsze Dni.


Czy to wymiana studencka?

Odpowiedź: Nikt za mnie nie przylatuje do polski, ale taka jest nazwa tego programu.


Czy za to płacisz?

Odpowiedź: Nic nie jest za darmo.


Jak coś takiego zorganizować? Czy szkoła ci to organizowała?

Odpowiedź: Nie, wszystko załatwiałam sobie prywatnie. Jeśli chciałbyś wyjechać na rok do Stanów musisz napisać do jakiejś organizacji, która ci pomoże to załatwić. Ja pojechałam z biurem BTC Stany, które jest pośrednikiem fundacji CIEE i jestem bardzo zadowolona.


Czy zaliczą ci ten rok?

Odpowiedź: Mogą mi zaliczyć, ale ze względu na różnice w systemach edukacji, to wolałabym powtarzać 2 klasę liceum. Wszystko zależy od tego jak ustalisz z dyrekcją i nauczycielami. Jak rozmawiałam z paniami w BTC Stany to powiedziały, że jak na razie nikt nie miał większego problemu jeśli chciał, żeby mu zaliczyli ten rok. W większości przypadkach musisz napisać egzaminy w sierpniu lub czerwcu które potwierdzą, że możesz po powrocie przejść do 3 LO.


Czy można skończyć szkołę w USA?

Odpowiedź: Jeśli planujesz jechać na 3 liceum, to bardziej skupiłabym się na prywatnych amerykańskich szkołach (oczywiście jest to o wiele droższe). Większość publicznych amerykańskich szkół nie wyda dyplomu ukończenia szkoły studentom z wymiany, a SAT-y albo ACT (coś typu amerykańska matura) pisze się w klasie 2 liceum.


Czy mogłaś sobie wybrać szkołę?

Odpowiedź: Szkoły nie, ale była opcja wykupienia za dodatkowe pieniądze (niemałe) wyboru regionu lub stanu, na co ja się nie zdecydowałam. Do czasu, gdy nie dostałam placementu nie miałam pojęcia gdzie jadę.


Czy dużo wcześniej trzeba się za to zabrać?

Odpowiedź: Im później się za to zabierzesz, tym więcej musisz zapłacić. Większość organizacji rozpoczyna nabory w październiku i kończy w kwietniu, ale najlepiej jest złożyć papiery jak najwcześniej.


Czy duże są wymagania? Czy trudno się załapać?

Odpowiedź: Musisz mieć całą listę szczepionek i badań. Większość organizacji wymaga byś miał średnią 4,0 na świadectwach do trzech lat do tyłu. Możesz też wykupić opcję, że na 100% wyjedziesz do stanów, inaczej do końca nie jesteś pewny, czy się uda.


Czy można zostać na dwa lata?

Odpowiedź; Niestety tak dobrze to nie ma. Program do szkoły publicznej (wiza J-1) trwa tylko rok i po jego zakończeniu musisz wrócić do Polski. Możesz powrócić na innej wizie (F-1), tylko wtedy musisz zdecydować się na szkołę prywatną.


Czy możesz przyjechać do Polski? Czy rodzice mogą cię odwiedzić?

Odpowiedź: Niestety nie. Jeśli bym wyleciała poza terytorium USA, to automatycznie moja wiza by wygasła. Moi rodzice mogą mnie odwiedzić, ale dopiero po świętach Bożego Narodzenia. Jeśli by przylecieli wcześniej, to bym musiała wrócić do Polski z nimi.


Jeśli macie więcej pytań, to chętnie na nie wszytskie odpowiem! Mam nadzieję, że ten post się wam spodobał!




Hi guys!

I decided to get all your questions and put them in one post. I hope that everyone will find an answer to their questions, but if not I'm happy to help you!


Where are you?

Answer: I'm in Boise, the capital city of Idaho. This is not a huge town, near the Rocky Mountains. It's very cute and very fast-growing. This is the fastest growing city in the whole United States!


Do you live with a host family?

Answer: Yes. I live with a host family and they are very nice and lovely. I already know that this year with them gonna be awesome!


Do you go to a basic American high school?

Answer: Yes. My school treats very good exchange students. In total there are 15 of us. We have a lot of privileges and we are treated as basic American students. I go to Boise High, the oldest school in Idaho. I'm very satisfied with my school. You can find out more pieces of information about the school in First Day post.


Is it a student exchange?

Answer: That's the name of the programme but no one flyes to Poland for me.


Did you pay for it?

Answer: Nothing is free.


Are you there with school or you organized it on your own?

Answer: I went there on my own. If you want to go for a year to the United States, you need to write to some of the foundations, that will help you to organize your trip. I asked for help BTC Stany that was the broker of CIEE agency. I'm very satisfied with their services.


Are they gonna pass you this year?

Answer: In Poland, they can pass you the year that you spend in the United States, but because of the differences between the systems of education I prefer to retake the class.


Can you graduate in the USA?

Answer: If you want to go to the last class I advise you to choose private schools. Of course, it's more expensive, but most of the schools won't let you graduate and you write SATs and ACT during the junior year.


Could you choose the school?

Answer: I could choose the state or region, but that costs a lot of money. I didn't know where I'm going until I didn't receive a placement.


How much time I need to prepare for the exchange?

Answer: Most of the organizations start the recruitment in October and they end in April. The best way to pay less is to write to some organization as fast as possible.


Do the requirements are high? Is it tough to get a placement?

Answer: You need to have a whole list of vaccinations and surveys. Most of the organizations want you to have minimum 4 GPA on the certificates from last 3 years. About the placement, you can't be sure if you are going till you receive a mail. If you want to sleep calmly, you can pay extra money for guaranteed placement.


Can you stay for 2 years?

Answer: Unfortunately not. Program to public high school last only 1 year (J-1 wisa). If you want to get back, you can apply for F-1 wisa, but then you need to go to private high school.


Can you fly to Poland during the exchange? Can your parents visit you?

Answer: I can't leave the US territory. If I cross the US border, my visa will be invalid. My parents can visit me, but only after Christmas. If they visit me before Christmas, I will be forced to get back with them.


If you have more questions I'm here to help! I hope that you like this post!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsze dni

Hejka! Dzisiejszy post będzie głównie o tym, czego wszyscy są najbardziej ciekawi, czyli o szkole. Po pierwszym tygodniu spędzonym w amerykańskiej szkole mogę śmiało powiedzieć, że... polskie muszą się jeszcze wiele nauczyć. Po pierwsze przekonałam się, że ona może naprawdę sprawiać przyjemność! Pierwszy dzień był bardziej organizacyjny. Nauczyciele pokazywali nam prezentacje typu co to jest ściąganie i plagiat (tak, nie pomyliliście się) i co należy zrobić w razie jakiegoś zagrożenia. Zostały też zrobione zdjęcia do kart ID i mieliśmy prezentację w audytorium (które było większe i bardziej okazałe niż niejeden teatr w którym byłam) o homecoming. W jej trakcie jeden z uczniów wstał i krzyknął, że ma urodziny, po czym wszyscy zaczęli śpiewać mu sto lat.  Drugi dzień można bardziej traktować tak naprawdę jako "pierwszy dzień". Nauczyciele przedstawili nam wymagania edukacyjne i powiedzieli co będziemy potrzebowali na ich lekcje. Większość z nich chce segregatorów, któr

Orientaton w NYC

Hejka! 14 sierpnia wylądowałam na lotnisku Newark na pograniczu Nowego Jorku i New Jersey. Stamtąd zostałam przewieziona do hotelu DoubleTree by Hilton. Wieczorem dostaliśmy kolację pożegnalną i już następego dnia udaliśmy się na szkolenie i na zwiedzanie Nowego Jorku.  Miasto naprawdę mnie zaskoczyło swoją wielkością i tym, że nie ma w nim żadnych centrów handlowych. Wycieczkę zakończyliśmy rejsem po rzece Hudson. Poznałam naprawdę wspaniałych ludzi i chciałabym ich wszystkich pozdrowić!  Teraz tylko 10h podróży do Boise z przesiadką w Huston. Do zobaczenia na miejscu!  Hello! On 14th of August, I landed in the Newark airport. From there I was transported to DoubleTree by Hilton. In the evening we were given the dinner. Next day we went the schooling and after it, we went on the small sightseeing of New York City. I was very surprised by how big the city is and that there are no shopping centers. Our trip was ended by a cruise on the Hudson River. I met so many amazi

One week left

Hejka kochani! Mam na imię Paulina, mam 16 lat i w sierpniu tego roku wybieram się na dziesięć miesięcy do Boise, w stanie Idaho. Na tym blogu będę relacjonowała wam moją podróż i opisywała życie w Stanach Zjednoczonych. Mam nadzieję, że wam się tu spodoba! Hi guys! My name is Paulina, I'm sixteen years old and I'm going to Boise in Idaho in August to spend there 10 months. On this blog I'm going to tell you about my journey and life in the USA. I hope you will like it!